Az elmúlt időszakban a pandémia hatására Magyarországon is nagyot léptünk előre a digitalizáció terén. Cégek, akik eddig csak offline voltak jelen a piacon kénytelenek voltak belépni az online világba is, ha felszínen akartak maradni.
Sokukat váratlanul érte a home office, az elektronikus megoldások, a videokonferenciák világa. Eddig ismeretlen szavakkal, kifejezésekkel, új munkavégzési technológiákkal, eszközökkel kellett megismerkedniük szinte egyik napról a másikra.
Sok olyan tevékenység, szolgáltatás került át a digitális platformra rövid idő alatt, amelyekről még csak nem is álmodtunk. Vészhelyzetben kreatívabbak vagyunk, ezért előtérbe kerültek az innovatív megoldások.
Megnőtt a kereslet a fejlettebb informatikai eszközök, digitális megoldások iránt.
A KSH adatai szerint a hazai vállalkozások 63%-a üzemeltetett honlapot 2020-ban, de többségüktől még nem lehetett online rendelni, viszont mindezek ellenére már a vállalati bevételek 23%-a származott elektronikus értékesítésből.
Számottevően megváltoztak az emberek vásárlási és költési szokásai: 66%-ra nőtt az interneten valaha vásárlók aránya és az ügyek intézését, a kommunikációt is igyekeztek online felületen megoldani.

Olyan szakemberek sokaságára volt szükség, akik képesek voltak az új technológiát üzemeltetni, a cégek új folyamatait támogatni. A home office munkavégzés kapcsán számos alkalommal kiderült, hogy az irodai munkák egy jelentős része nem igényli a személyes jelenlétet.
A megoldás keresése közben a virtuális asszisztensek egyre inkább bekerültek a cégek látókörébe. Ők olyan magasan képzett szabadúszó vállalkozók, akik különféle szakterületeken, távolról, virtuálisan támogatják megbízóik munkáját.
Adott esetben virtuális asszisztenssel való közreműködés meggyorsíthatja a munkavégzést, mert a szakterületén profi, és hatékonyabb a munkavégzése.
Sokszor kevesebb anyagi ráfordítást is jelent a megbízó részéről egy virtuális asszisztenssel való együttműködés, mint egy főállású munkatárs felvétele, mert a VA-k saját eszközeikkel, az általuk szabadon választott helyszínen dolgoznak.
Így nem kell szoftvereket és eszközöket, irodát biztosítani, kitermelni a rezsiköltségeket, járulékokat. A szabadságot, betegszabadságot sem kell a megbízónak menedzselnie. Nem kell fizetnie a kávészünetekért, az ebédszünetért, csak a ténylegesen elvégzett munkáért. Virtuális asszisztensek alkalmazásával mindig megtalálható a megfelelő ember a megfelelő feladatra.
A virtuális asszisztensek egy időben több céggel is dolgoznak (4-6), széleskörű rálátásuk van a különböző vállalkozások működésére, folyamataira, céges kultúrájára, innovatív megoldásaira. Ezt kamatoztatva, munkájukba beépítve kreatívan tudják használni a megszerzett tudásukat, tapasztalataikat és ezzel hozzájárulnak a cégek fejlődéséhez, hatékony működéséhez.
A virtuális asszisztensekkel való közös munka a digitalizáció, az elektronikus megoldásokra való áttérésben is nagy segítséget jelent a vállalkozásoknak. A VA-k otthonosan mozognak az online térben, nagy tapasztalatuk van az online platformok, irodai és marketing szoftverek területén, amiket a vállalkozásoknak most kényszerből használniuk kellett – ami előnyükre vált, de sokkolta őket.
A digitális kompetenciák megléte a vállalkozások számára ma már nem megkerülhető.
A VA-k szerteágazó tevékenységekkel foglalkoznak, szinte mindennel, ami kiszervezhető.
Egy 2020-as júniusai felmérés szerint jellemzően a social media kezelése, személyi asszisztencia, ügyviteli munkák, tartalomgyártás, projektek koordinálása, könyvelési anyagok elkészítése, képek keresése és formázása, az ügyfélszolgálati munkák, a weboldal-karbantartás és a kimutatások készítése szolgáltatások iránt volt nagyobb a kereslet. (Forrás: www.vamagyarorszag.hu)

A pandémia megváltoztatta a világunkat és már semmi sem lesz úgy, mint régen. Most már velünk marad a virtuális munkavégzés és egyre nagyobb teret nyernek a virtuális asszisztensek is.